Activitat 11

 

Les cordes vocals 

Les cordes vocals són uns plecs musculars situats a la laringe. Per emetre un so amb la veu -per parlar o per cantar- posem conscientment en tensió les cordes vocals per tal que vibrin quan hi passa l'aire. Les cordes vocals estan envoltades per una mucosa que la protegeix. Quan es produeix sequedat, les cordes s'irriten, sentim molèsties i experimentem dificultats per parlar (disfonia). Igualment, un mal ús de la veu pot produir disfonia, però també lesions (pòlips, nòduls).

 

Observa, a la primera imatge, el dibuix de les cordes vocals. A la segona imatge hi tenim el sistema respiratori i les seves parts.

 

Activitat. Fes un dibuix de l'aparell respiratori amb les parts indicades. Preferiblement, utilitza diferents colors per diferenciar bé les parts i els teixits.

-Fi de l'activitat 11-

 

Activitat 12

Les tessitures vocals

Les veus humanes poden ser masculines, femenines o infantils. Les veus masculines són més greus que les femenines. Les infantils tenen una altura comparable amb les femenines. La diferència d'altura s'explica principalment pel tamany o el gruix de les cordes vocals, que és més gran en el cas dels homes. Els nens tenen unes cordes vocals d'un gruix similar al de les dones, encara que la caixa toràcica sigui més petita. Durant la pubertat, es produeix un canvi hormonal que es tradueix en un augment considerable de les cordes vocals en els nens i no tan gran en les nenes.

 

La classificació habitual de les veus per tessitures és, per ordre d'agut a greu, la següent. Veus femenines: soprano, mezzosoprano i contralt. Veus masculines: tenor, baríton i baix. Entenem per tessitura l'àmbit que pot fer un instrument o una veu.

 

Sobre la tècnica vocal anomenada "impostació" llegeix el següent article.

 

1.Les veus masculines sonen més greus que les femenines. Per què?

2.Escriu el nom de les tessitures vocals, femenines i masculines.

3.Les veus infantils tenen una tessitura equivalent a les femenines. Explica per què.

4.Que vol dir "tessitura"?

5.Fes un resum dels aspectes bàsics de la impostació de la veu.

6.Llegeix el text de l'activitat 11 i contesta:

a) Quines poden ser les causes de la disfonia?

b) Explica com produïm el so amb la veu.

 

A continuació escolta els dos vídeos.

7.Quina de les dues veus anteriors és més aguda?

8.En el primer vídeo hem sentit una ària de l'Oratori de Nadal de Bach. Busca la informació pertinent i explica els termes:

-Aria

-Oratori.

9.A quin període o estil musical pertany Bach?

 

A més a més

Escolta la cançó "Where do I go from here". Quantes veus hi canten?

-Fi de l'activitat 12-

 

 

Activitat 13

 

Sobre el vídeo Tosca

1.Plácido Domingo té una veu aguda. Com es diu la seva tessitura?

2.L'aria que canta es titula "E lucevan le stelle". A quina òpera pertany?

3.Qui és el compositor d'aquesta òpera?

4.Què és una ària?

5.Quina agrupació acompanya el cantant?

6.Digues el nom de l'instrument solista que toca al començament de la peça.

7.Per la seva temàtica, aquesta òpera pertany a un corrent anomenat "verisme". Quins temes tracta el "verisme"?

 

Sobre el vídeo Erlkönig

Es tracta d'una cançó que narra el viatge d'un pare amb el seu fill en una nit de vent i fred. El pare i el fill dialoguen. El cantant adopta consecutivament una veu greu i aguda, segons parli el pare o el fill.

8.Quina tessitura té el cantant Matthias Goerne?

9.Quin instrument acompanya la veu?

10.Consulta el comentari al poema i explica el seu contingut fantàstic i sobrenatural (clic).

11.Les dues melodies d'aquesta activitat són del període anomenat Romanticisme. A quin segle pertany aquest estil musical?

 

 

A més a més

Escolta el quartet Canadian Brass Ensemble. Toquen una cançó dels Beatles tiutlada Peny Lane. Observa que la trompeta, que fa el solo, és especialment petita. Per això s'anomena trompeta piccolo (que vol dir "petita", en italià).

11.Sabries dir quins són els altres instruments que toquen?

 

-Fi de l'activitat 13-

 

 

 

Activitat 14

1.Explica què són les cordes vocals.

2.On estan situades les cordes vocals?

3.Què és la tessitura vocal? (clic)

La tècnica vocal és diversa. Nosaltres diferenciem aquí entre "veu natural" i "veu impostada". Per tal d'aprendre a reconèixer-les, escoltarem dos exemples diferents.

Recorda que la veu impostada es basa en una tècnica que afavoreix la projecció, la potència i la vibració sonora. És la més apta per cantar davant d'un gran auditori sense recórrer a l'amplificació electrònica ("sonorització").

En el primer vídeo, l'Andrea Motis canta "I fall in love too easily" amb veu natural, d'acord amb l'estil de la balada de jazz. En el segon vídeo, Renée Fleming canta una ària d'òpera ("Louise", de Charpentier) amb veu impostada. Fixa't en la diferència. 

4.Quins instruments toquen en el primer vídeo?

Renée Fleming és una excel.lent soprano americana i molt reconeguda. "Soprano" és la veu més aguda de les tessitures vocals. Les altres són: mezzosoprano, contralt (veus femenines), tenor, baríton i baix (veus masculines).

5.Com s'anomena la tècnica vocal que no acostuma a necessitar la sonorització per cantar en viu davant  d'un gran auditori?

6.Enumera les tessitures vocals, per ordre d'agut a greu (masculines i femenines).

7.A quin grup d'instruments pertany la trompeta?

8.Explica com funciona la trompeta (com es produeix el so i com es fan les notes).

9.Compara les veu de Motis (natural) i Fleming (impostada). Quina sona més potent?

 

A més a més

10.Aquí tens una altra versió de la mateixa cançó "I fall in love too easily" de Jule Styne. Sabries dir qui canta i toca en aquesta versió? (clic)

 

-Fi de l'activitat 14-

 

 

Activitat 15

 

Recordatori

Sabem l'escala o tonalitat a partir d'una armadura d'aquesta manera. Si són sotinguts, busquem l'últim sostingut i comptem una segona menor ascendent. Si son bemolls, busquem el penúltim bemoll, aquesta és la tònica.

Tònica és el primer grau de l'escala. La dominant és el cinquè grau de l'escala.

Els intervals de segona (notes seguides o conjuntes) estan a una distància d'un to, excepte les notes mi-fa i si-do, que estan a una distància de semitò.

 

1..Fixa't en l'armadura (clic). Escriu l'escala major corresponent a aquesta armadura.

2.De l'escala major anterior, indica ara quines són la nota tònica i la nota dominant de l'escala.

3.Escriu els acords de tònica i dominant de l'escala anterior.

4.Compta l'interval entre la tònica i la dominant. Quants tons i semitons hi ha?

5.Quins tipus d'instrument llegeixen en clau de fa? Posa un exemple d'instrument.

6.Escolta els intervals de segona majors i menors (clic). Escriu un exemple de segona menor.

 

7.Escolta el vídeo. Horowitz interpreta una obra de Mozart, l'Adagio en Si menor K.540. Adagio és una indicació de tempo lent. La numeració K. 540 és la numeració de catàleg.

a) Qui és el compositor de l'Adagio?

b) Què és un adagio?

c) En quina tonalitat està escrit aquest Adagio?

d) Què significa la indicació K.540?

 

 

 A més a més

Com a activitat complementària pots escoltar la coneguda cançó "Quizás, quizás, quizás" (1947), en una versió de Nat King Cole. El compositor Osvaldo Farrés (1902-1985) va néixer a Cuba però va abandonar l'illa  l'any 1962 i va viure la resta de la seva vida a Nova York. Farrés va compondre un bon nombre de boleros (clic). Fixa't en el ritme de la percussió i en l'interessant acompanyament del piano.

8.Què és un bolero?

 

-Fi de l'activitat 15-

 

 

Activitat 16

Escolta els vídeos següents. Estan ordenats per tessitures vocals: soprano, mezzosoprano i contralt. L'objectiu d'aquesta activitat és aprendre a diferenciar les tessitures femenines.

Al Vídeo 1 la soprano Kiri te Kanawa canta l'ària "Un bel di vedremo" de Madama Butterfly, òpera de Giacomo Puccini (pots llegir la lletra aquí). Al Vídeo 2, Marilyn Horne, mezzosoprano, canta també una ària d'òpera, en aquest cas de "Samson et Dalila", del compositor francès Camille Saint-Saëns. Finalment, la contralt polonesa Ewa Podles interpreta "Urlicht" que pertany a la Simfonia nº 2 del compositor austríac Gustav Mahler. Normalment no hi intervenen veus en les simfonies, però aquest és un cas especial.

 

1.Digues el títol de l'obra que canta cada cantant, per tessitures:

Soprano:

Mezosoprano:

Contralt:

2.Què és una simfonia?

3.Llegeix l'argument de "Madama Butterfly" aquí. Fes-ne un resum.

 

Giacomo Puccini (1858-1924) és sobretot un compositor d'òperes. Algunes són molt famoses. Gustav Mahler (1860-1911) es va guanyar la vida dirigint al teatre de l'òpera de Viena, però no va compondre mai cap òpera. Va compondre, això sí, nombroses cançons. És recordat sobretot per les seves simfonies. Camille Saint-Saëns (1834-1921) és autor d'una obra molt extensa. A més d'òperes va compondre una important obra orquestral.

 

4.Tria un dels compositors anteriors. Busca informació i fes un resum que contingui els trets més importants de la seva obra (estil, gèneres, composicions més destacades i altres dades d'interès)..

 

-Fi de l'activitat 16-

 

Activitat 17

Els videos que segueixen són exemples de les diferents tessitures vocals masculines.

Jonas Kaufmann canta l'ària "La donna è mobile" de Rigoletto del compositor Gioachino Rossini. 

Nikolai Rimski-Korsakov va ser el gran compositor rus representant del corrent anomenat "nacionalista". Aquest corrent reivindicava el folklore del país i sovint s'inspirava en la música d'origen popular.

Per seguir amb coses russes, aquí tenim un conjunt de cançons de Modest Mussorgski, escrites originalment per a veu i piano. El títol del grup de cançons és "Cançons i dances de la mort". En el vídeo sentim una transcripció per a orquestra realitzada per D. Shostakòvitx. Transcriure per a orquestra (o "orquestrar") vol dir instrumentar la part de piano en aquest cas per a una orquestra simfònica.

 

1.Rimski és molt popular per les seva música orquestral. També va compondre òperes i cançons.

a) Consulta i digues el títol d'alguna obra orquestral de Rimski (clic).

b) A quins anys va viure Rimski-Korsakov?

c) Com s'anomena l'estil d'aquesta època?

2.A quin Conservatori va ser professor Rimski?

3.Les cançons que canta Martti Talvela són una transcripció per a orquestra (orquestració) realitzada per Shostakòvitx.

a) Què és una transcripció?

b) Qui va compondre les "Cançons i dances de la mort"?

4.Modest Mussorgski és recordat per ser autor d'una òpera important. Consulta aquí i digues el títol d'aquesta òpera.

5.Mussorski forma part de l'anomenat "Grup dels cinc". Qui eren els altres quatre compositors?

6.Què tenien en comú aquests compositors?

 

-Fi de l'activitat 17-

 

 

 

Activitat 18

1.Fes un dibuix amb les seccions de l'orquestra simfònica, segons el model (clic).

2.Cada secció de l'orquestra  correspon a una família o grup d'instruments. Anomena'ls.

3.Quina és la família d'instruments predominant a l'orquestra?

4.Quina diferència hi ha entre una orquestra simfònica i una orquestra de cambra? (clic)

Escolta la "Guia de l'orquestra per a joves" del compositor anglès Benjamin Britten (1913-1976). L'orquestra exposa una melodia que és repetida a continuació per les diferents seccions.

5.Digues amb quin ordre intervenen les seccions en aquesta composició.

6.Aquesta obra segueix una forma anomenada "tema amb variacions". Explica què és un "tema amb variacions".

 

-Fi de l'activitat 18-

 

 

Activitat 19

Llegeix el text explicatiu sobre la Textura i escolta els exemples (clica a l'enllaç vermell). A continuació contesta les preguntes.

 

1.Quina diferència hi ha entre la polifonia i l'homofonia?

2.Només els instruments polifònics poden tocar una polifonia tot sols. Què és un instrument polifònic? 3.Digues un instrument polifònic i un instrument melòdic (monòdic).

4.Raona i contesta. Un cor d'homes que canta a l'hora, pot fer una monofonia?

5.Escolta la peça següent de 0:25 a 1:00 i contesta.

a) Quina és la textura?

b) Quins instruments fan la melodia principal?

 

6.Escolta La Fiesta per Stan Getz. Fixa't en la textura i els instruments.

a)Quins instruments fan la part melòdica?

b)Quins instruments fan la part rítmica?

 

-Fi de l'activitat 19-

 

 

Activitat 20

 

"El carnaval dels animals" (1886) és una coneguda obra del francès Camille Saint-Saënts (1885-1921). Es tracta d'una música descriptiva, on cada una de les parts fa referència a un animal. Particularment popular és "El cigne", que Fokine va coreografiar per a un espectacle de ballet de la famosa ballarina Anna Pávlova.

 

1.Quin instrument fa la melodia?

2.Quin instrument fa l'acompanyament?

3.Quina és la textura de la música?

4.Què és una coreografia?

5.Qui va ballar "El cigne" per primera vegada?

 

 

Béla Bartók (1881-1945) va compondre el Concert per a orquestra durant els anys 1942-1945, quan vivia al Estats Units. Escolta el segon moviment d'aquesta obra i fixa't en el sentit rítmic i la instrumentació, que dóna protagonisme als instruments de vent.

 

6.Quin instrument toca al principi?

7.Digues el nom dels instruments de vent fusta.

8.Les trompetes toquen amb sordina i sense. Què és una sordina? Quin efecte produeix?

9.De quin país era originari Bartók?

10.Per quin motiu va deixar el seu país?

11.Bartók, a més de pianista i compositor, va estudiar la música dels països balcànics i va ser un dels pioners de l'etnomusicologia. Explica quin és el camp d'estudi d'aquesta disciplina.

 

 

Kurt Weill (1900-1950), nascut a Alemanya, va anar a viure als Estats Units a partir dels anys trenta. La seva música, melòdica i sovint associada al teatre, conté elements de music-hall i jazz. És el cas d'aquesta cançó.

 

12.Per quin motiu és va exilar Kurt Weill?

13.Quina és la tessitura vocal de Barbara Hannigan?

 

 -Fi de l'activitat 20-

 

 

 

 

 

 

 

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Fi de l'activitat 

 

Activitat --

Escolta la música dels videos i fixa't en la textura.

Vídeo 1

1.En el vídeo 1 hi sentim un coral luterà (clic). Hi alternen dues textures diferents. Quines són?

2.Què és un "coral"?

3.Digues la textura del vídeo 2

Vídeo 2

4.Quins instruments toquen en el vídeo 2?

 

 

-Fi de l'activitat -

 

 

Activitat 

1.Torna a escoltar el video 3 de l'Activitat 23 ("Lady Gaga fugue"). Escriu en un pentagrama el subjecte de la fuga.

 

.J.S. Bach és un gran compositor alemany del període barroc que va excel.lir en l'art de la fuga i va compondre també música vocal religiosa, com cantates i oratoris.

2.Què és una cantata?

3.Digues el títol d'un oratori de Bach.

4.De quins segles parlem quan ens referim al Barroc?

5.Digues el nom d'un altre compositor del Barroc.

 

El video 2 de l'Activitat 23 conté una cançó d'Igor Stravinski (clic). Aquest compositor rus és molt conegut pels seu ballets.

6.Digues el títol de dos ballets d'Stravinski.

7.A quina ciutat van ser estrenats aquests ballets?

 

La persona que organitza els passos d'un ballet s'anomena coreògraf. Alguns dels coreògrafs que van treballar amb Stravinski han estat molt famosos.

8.Quina és la funció d'un coreògraf?

9.Digues el coreògraf d'un ballet d'Stravinski.

 

Escolta el començament del ballet, en una versió de concert, sense coreografia. Fixa't que comença amb un solo. De fet hi ha diversos instruments de vent solistes.

10.Què entenem per un "solo"?

11.Quin instrument fa el primer solo del ballet?

 

-Fi de l'Activitat -

 

Activitat 

Llegeix la partitura del "Ball de Pastors" (fragment) de Susato. 

 

Fixa't en l'armadura (un sostingut). Ens diu que estem en la tonalitat de Sol Major.

1.Digues la tònica i la dominant de Sol Major.

2.Escriu els acords corresponents de la tònica i la dominant.

3.Analitza el compàs 3x4.

Si has llegit bé la partitura, t'adonaràs que hi ha una repetició gairebé idèntica. Podríem dir que segueix una estructura AA'.

4.A quin compàs comença A'? (Has de comptar a partir de la xifra de compàs 3x4).

5.L'estructura AA' es diferencia pel final. Un és conclusiu, l'altre suspensiu. On és el final suspensiu?

6.Quan sentim que un final és conclusiu?

7.Qui era Tielman Susato? Fés un resum a partir de la informació (clic). En particular, sobre el tipus de música que feia.

 

 

A més a més

Escolta la Sant Andreu Jazz Band tocant "Easy money". Fixa't que els instruments de metall toquen amb sordina (l'objecte que veuràs a la campana de trompetes i trombons). La sordina s'utilitza per esmorteir el timbre. Però, què és el timbre?

 

-Fi de l'activitat -

 

A més a més

Thomas Quasthoff és un baríton amb una veu lleugera, similar a la del tenor. Si la compares amb la de Hrostovski, t'adonaràs que és força diferent. 

En aquest video interpreta una cançó que està fora del seu repertori habitual, que és la cançó romàntica alemanya o lied.  "Georgia in my mind" és una cançó americana que han interpretat molts músics de jazz. Va ser Ray Charles qui la va fer més famosa. Pots escloltar la seva versió aquí.

 

Què és un "lied"?

Quina de les dues version prefereixes?

 

-Fi de l'activitat 28-